Elon Musk heeft een bezoek gebracht aan de bouwplaats van de Tesla Gigafactory Berlin en een update gegeven over de verwachte start van de auto productie die vertraging heeft opgelopen. Tesla had oorspronkelijk gepland om de productie in Gigafactory Berlin in juli 2021 te starten.

De laatste bekende tijdslijnen voor start van de productie volgens Elon Musk is tegen het einde van dit jaar.

Eerder deze maand kwam er een rapport uit Duitsland waarin werd beweerd dat Tesla een vertraging van maar liefst zes maanden tegemoet zou zien – waardoor de start van de productie mogelijk naar januari 2022 zou worden verschoven.

Musk bezocht vandaag de bouwplaats van de Gigafactory in Berlijn en gaf commentaar op de productietijdlijn [via Reuters]:

Het is moeilijk om met precisie te voorspellen, want je kunt de auto’s alleen maken als alle stukken hier zijn. Het ziet ernaar uit dat we eind dit jaar met de productie kunnen beginnen.

Elon Musk

In een korte discussie met lokale verslaggevers, gaf Musk commentaar op Tesla’s gebrek aan algemene goedkeuring voor de fabriek:

Ik denk dat er minder bureaucratie zou kunnen zijn, dat zou beter zijn. Er zou een soort actief proces moeten zijn voor het schrappen van regels. Anders stapelen de regels zich na verloop van tijd op en krijg je steeds meer regels totdat je uiteindelijk niets meer kunt doen.

Elon Musk

De laatste keer dat Musk Gigafactory Berlijn bezocht, nam de CEO deel aan een poging om een nieuw team op te richten, genaamd “the Tesla 25 guns”, een 25-koppige engineering taskforce om te helpen bij het oplossen van problemen bij de bouw van Gigafactory Berlijn.

Tesla werd al geconfronteerd met verschillende uitdagingen in de fabriek, en uiteindelijk ontsloeg het de ingenieur die verantwoordelijk was voor het project.

Het project is uiterst belangrijk voor Tesla omdat het de automaker in staat zal stellen om de Model Y in Europa te lanceren en zijn productie- en leveringscapaciteit aanzienlijk uit te breiden.

De Gigafactory Berlin is voor Tesla ook een kans om toptalent uit de Duitse auto-industrie weg te kapen.