Nieuwe type auto’s (zoals de aangekondigde model Y) die vanaf maandag voor de Europese markt worden goedgekeurd moeten worden voorzien van “motorgeluid”. Dit geluid moet worden geproduceerd bij een snelheid tot 20 km/u.

Nieuwe Europese regels schrijven voor dat via een zogenaamd “Acoustic Vehicle Alerting System” een geluid wordt geproduceerd dat herkenbaar is als motorgeluid. Dit geluid moet hoorboor zijn tot een snelheid van 20 km/u maar is niet verplicht als het voertuig stil staat. Het doel is om andere verkeersdeelnemers te waarschuwen voor het naderende voertuig. Gek is wel dat (elektrische)motorfietsen deze verplichting niet krijgen.

Eerder berichten ik al over de ontdekking van een YouTuber die de kijker wees op de mogelijke komst van een speaker onder de Tesla Model 3. Ook andere automakers hebben inmiddels een systeem ontwikkeld. De eisen die aan het geluid gesteld worden: Het moet klinken als een traditionele motor en ook bij optrekken en afremmen moet het geluid de zelfde kenmerken hebben zoals het veranderen van toonhoogte.

Volgens de Europese regels moeten voertuigen met minstens één elektromotor of generator aan deze eis voldoen. Hieronder vallen dus ook hybride en -waterstofauto’s.

De EU heeft deze regeltjes niet zelf bedacht maar het is een resultaat van de Verenigde Naties. Daarom worden ook in de Verenigde Staten regels ingevoerd die het produceren van motorgeluid verplichten. Wel wijken de eisen en de invoertermijn een beetje af. In de VS moet het geluid tot 30km/u hoorbaar zijn en hebben autofabrikanten tot 2020 de tijd om aan de verplichting te voldoen.

Het is vooralsnog onduidelijk of bestaande type auto’s ook voorzien moeten worden van een “Acoustic Vehicle Alerting System” al meldt de BBC dat vanaf 2021 alle nieuw verkochte elektrische auto’s aan deze eis moeten voldoen.

From 2021 all new electric cars must have an Avas, not just new models.

BBC

Persoonlijke mening: Ik begrijp dat veiligheid voor alle verkeersdeelnemers gegarandeerd moet zijn. En uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat je als elektrisch rijder zeker alerter moet zijn bij het oprijden van stoepen etc. Maar of dit DE oplossing is, ik betwijfel het. Het stille rijden is één van de unieke kenmerken en die wordt hiermee teniet gedaan. Daarnaast bestaat het verkeer uit nog veel meer stille en steeds sneller wordende verkeersdeelnemers. Of ik een alternatief heb? Het zou helpen dat we allemaal met ons hoofd bij het verkeer zijn maar dit is natuurlijk een utopie. Laat in de reacties weten wat jij van deze verplichting vindt!

Categorieën: Regelgeving

Sander

Sander

Tesla fan van het eerst uur en trots Model 3 eigenaar vanaf 1 april 2019! Wil jij je ook aansluiten bij de Tesla familie? Lees hier alles over het referral programma.

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.