Een veelgehoorde klacht bij Tesla in de bouwkwaliteit. Afstand tussen de panelen en beschadigingen in de lak zijn onderwerpen waar genoeg over te lezen is op internet. In het onderzoek “J.D. Power 2020 quality study” recent gepubliceerd in de Verenigde Staten scoorde Tesla het laagst met een schokkende 250 problemen per 100 auto’s. Dit onderzoek was uitgevoerd onder 1.250 Tesla eigenaren waarvan de meeste een Model 3 bezitten.

Een soortgelijk onderzoek is nu uitgevoerd in China. Tesla haar Gigafactory 3 staat in Shanghai waar sinds december 2019 Model 3’s van de band rollen. Verassend genoeg scoort de Tesla Model 3 hier het beste van al de onderzochte auto’s met slechts 0,7 klachten per 10.000 auto’s over het laatste kwartaal. Het gemiddelde zit op 37,2 klachten per 10.000 auto’s. Het onderzoek is uitgevoerd door 12365Auto.

Het verschil is opmerkelijk. Eenzaam bovenaan in China en ver onderaan in de Verenigde Staten. Tesla is altijd trots geweest op de kwaliteit die uit de Gigafactory 3 in Shanghai komt dus een verschil is te verklaren maar het is niet uitgesloten dat er ook andere factoren hebben gespeeld bij deze uitslag. De “China made” Model 3 wordt nog maar 8 maanden geleverd en de leeftijd of kilometerstand van de andere auto’s kan ook een rol hebben gespeeld.

Hoe dan ook, het is aannemelijk dat de lessen die Tesla heeft getrokken uit de Gigafactory’s in de VS hebben uitbetaald in een aanzienlijke verbetering in kwaliteit in Gigafactory 3. Dat belooft veel goed voor de “Europe made” Tesla’s die binnenkort in Duitsland van de band rollen.