Vorige week schreven we al over de “enthousiaste” tweets van Elon Musk over de komende Full Self Driving updates. Maar mogelijke beelden hiervan heb ik nog niet met jullie gedeeld. Een tijdje geleden al lekte enkele mogelijke beelden van de nieuwe visualisaties uit via een portfolio van een voormalig Tesla UI ontwerper. Beter laat dan nooit. Hier het verhaal!

Elke Tesla toont een of andere vorm van visualisatie op het scherm die de bestuurder helpt te begrijpen wat de auto in kaart brengt. De auto brengt belangrijke elementen in kaart, zoals rijstrookmarkeringen, pylonen en andere voertuigen. Als je auto is uitgerust met FSD HW 3.0, dan ziet je nog meer objecten, zoals vuilnisbakken, pijlen op de weg, verkeerslichten en nog veel meer.

De FSD beta voor stadsstraten bevat veel meer visualisaties omdat de auto veel meer moet begrijpen van de echte wereld om hem te helpen stadsstraten te doorkruisen. De visualisaties zijn echter niet wat we normaal gewend zijn. Het zijn Matrix-achtige contouren die stilstaande en bewegende obstakels op het scherm weergeven in verschillende kleuren om de bestuurder te helpen zien wat de auto in staat is te begrijpen. Het is belangrijk te beseffen dat de visualisaties op het scherm vereenvoudigd zijn en dat wat de auto feitelijk “ziet” een object is en waarschijnlijkheden toekent aan wat het kan zijn. De visualisaties tonen het object dat op dat moment de hoogste waarschijnlijkheid heeft. De visualisaties zijn er meer voor debug-doeleinden en het oplossen van problemen dan voor iets anders.

We wisten dat dit type visualisatie niet in het eindproduct van de FSD beta zou zitten. Elon heeft nu gezegd dat er een nieuwe FSD rendering aanpak aankomt die beter zal weergeven wat de neurale netwerken zien. Dit zou kunnen betekenen dat de visualisaties op het scherm geheel nieuw zijn en ons dichter brengen bij wat het eindproduct zal zijn.

 

Als je Elon’s tweet samen neemt met een recent getoonde video van een voormalige Tesla UI ontwerper, kun je een idee krijgen van hoe de nieuwe visualisaties eruit zullen zien.

Het uiterlijk van de nieuwe visualisaties lijkt sterk op wat “gewone” gebruikers vandaag zien, maar ze tonen nu veel meer elementen in meer detail. De omgevingsvisualisaties hebben nog steeds dat schetsboek-achtige effect, wat helpt te communiceren dat de renders interpretaties zijn van de echte wereld en niet moeten worden opgevat als een exacte weergave.

In de video hieronder, zie je voor het eerst kruispunten, oversteekplaatsen en verkeerslichtpalen. De video gaat verder met het tonen van verschillende auto animaties wanneer je de motorkap of kofferbak, maar deze animaties waarschijnlijk niet vertegenwoordigen wat er komen gaat, maar in plaats daarvan geven weer wat deze ontwerper had voor ogen op het moment.