Tesla heeft de nieuwe versies van de Model S en Model X gedeeld en er zijn heel wat vernieuwingen. Hoewel de veranderingen aan de buitenkant niet zo groot lijken is de verandering aan de binnenkant des te groter. De meest in het oog springende verandering is toch wel het plan dat Tesla heeft met het stuur. De nieuwe wijzigingen zijn al zichtbaar in de configurator op Tesla.com. Op dit moment wordt gesproken over een verwachte levering in September.

Stuur(wiel)

Met de aangekondigde nieuwe versies van de Model S en Model X neemt Tesla afscheid van het stuurwiel zoals wij die kennen. Eigenlijk is er in de nieuwe Tesla’s niet langer sprak van een stuurwiel.

Naast de nieuwe vorm van het stuur valt ook op dat de bekende hendels achter het stuur zijn verdwenen. Deze functies zijn in het ontwerp terug te vinden als knoppen op het “stuur”. Persoonlijk moet ik nog afwachten hoe goed dit nieuwe ontwerp bevalt. Natuurlijk is het zicht op het vernieuwde en vergrote display achter het stuur op deze manier beter, maar of het de veiligheid ook ten goede komt.

Schakelen

Als er geen hendels zijn, hoe schakel je dan? Deze wijziging is misschien nog wel groter dan het ontbreken van het traditionele stuur, voor het veranderen van de versnelling is Tesla namelijk van plan dit voor je to doen. In een tweet van Elon Musk is te lezen dat de auto zelf op basis van de omgeving en navigatiegegevens in zal schatten of je vooruit of achteruit wilt rijden. Ben je het niet eens met de inschatting van de auto, dan moet je de versnelling op het scherm aanpassen.

Scherm

Het scherm van de Model S en Model X is in de nieuwe versie horizontaal net als bij de Model 3 en Y. De grote van het scherm veranderd niet en is dus 17″, een slagje groter dan de Model 3 en Y. Het scherm is bovendien kantelbaar en persoonlijk vind ik hem beter geïntegreerd in het interieur dan de Model 3 en Y. Door het kantelen van het scherm is het ontwikkelen van software eenvoudiger voor Tesla. Of dit impact gaat hebben in de updates voor de modellen met een verticaal scherm moeten we afwachten.

Als kers op de taart heeft de achterbank nu ook een eigen scherm waarop de passagiers video kunnen bekijken, de climate control beheren en spelletjes spelen met een losse controller.

Drie displays, waaronder een kantelbaar 17-inch middendisplay, een HD-display voor de bestuurder en een display achterin voor media, games en klimaatregeling voor achterpassagiers

Tesla configurator

Achterbank

Er zijn meer veranderingen te vinden in de achterkant van de nieuwe modellen. Zo is er meer hoofdruimte is de hoek van de zitting veranderd en is de opvouwbare tussen console voorzien van nieuwe bekerhouders maar bovendien van een draadloze oplader voor de telefoon.

Tesla’s next-generation Airwave climate control

Ook Tesla’s next-generation Airwave climate control is terug te vinden in de nieuwe modellen. Uiteraard met wat verbeteringen. Zo worden het scherm en andere glazen oppervlakten gebruikt om de luchtstroom te sturen, hierdoor lijkt het alsof de lucht uit het scherm komt.

Sensoren aan de binnenkant en sleutels

Tot slot worden er aan de binnenzijde de bekende interieur camera toegevoegd die we kennen van de Model 3 en Y., wordt er een interieur radar toegevoegd voor het detecteren van inbraken en passagiers van het voertuig en worden de bekende keyfobs vervangen door pasjes en de mobiel sleutel. Keyfobs zijn nog steeds een optie.

Buitenkant

Dan de veranderingen aan de buitenkant. Niet zo spannend als die van de binnenkant maar toch komen er een paar gewilde wijzigingen aan het exterieur van de Model S en X. Bij deze modellen wordt ook afscheid genomen van de chrome accenten aan, krijgen de modellen nieuwe velgen en zijn hier en daar kleine veranderingen aangebracht in de lijnen van de auto.

Batterij en performance

Tesla introduceert ook nieuwe batterij modules. Dit zijn nog niet de 4680 cells batterijen of het “structural battery pack” zoals de vorig jaar op “battery day” zijn aangekondigd. In plaats daarvan betreft het verbeteringen op het gebied van warmte management door het toevoegen van nieuwe koelkanalen. Het geschatte bereik van de Long Range versie komt daarmee op 663km.

Dan voor sommige mensen de belangrijkste vraag, hoe snel is hij? Sneller dan de vorige modellen. De long range trekt nu in 3,2 seconden naar 100km/u maar de bloedsnelle “Plaid” versie doet hier slecht 2,1 seconden over!

Laat in de reacties weten wat jij van de update vindt!

Teslabs producten


Zelf een Tesla? Schrijf een review!

Sander
Sander

Tesla fan van het eerst uur en trots Model 3 eigenaar vanaf 1 april 2019! Wil jij je ook aansluiten bij de Tesla familie? Lees hier alles over het referral programma.

Alle posts van deze auteur

Privacy Preference Center