Tesla is zijn referral programma volledig aan het vernieuwen nadat het alleen al dit jaar 23 miljoen dollar heeft uitgegeven aan gratis Supercharging-kilometers.

Jarenlang vertrouwde Tesla op zijn referral programma om verkopen te stimuleren.

Tesla geeft niet graag geld uit aan marketing of reclame en vertrouwde in plaats daarvan op zijn gebruikers om zijn voertuigen te promoten en beloonde hen in het proces.

De kern van het referral programma is dat nieuwe kopers verwijzingslinks van huidige eigenaren kunnen gebruiken bij de aankoop van een nieuwe Tesla, daarbij worden zowel de koper als de verkoper beloont.

Deze beloningen zijn in de loop van de jaren sterk veranderd.

Op het hoogtepunt van het programma gaf Tesla gratis nieuwe Roadsters weg aan eigenaren die genoeg doorverwijzingen verzamelden.

Een indrukwekkend aantal mensen bereikte dat niveau, en de schatting is dat Tesla ongeveer 80 nieuwe Roadsters weg zou moeten geven, naast het geven van aanzienlijke kortingen aan nog veel meer mensen.

Elon Musk kondigde later aan dat Tesla het referral programma stopzet vanwege te hoge kosten in verband met al die Roadsters, die de automaker nog moet leveren.

Tesla heeft het programma uiteindelijk niet gestopt, maar het heeft wel de prijzen teruggebracht tot 1.000 gratis Supercharging-kilometers aan beide kanten van de transactie.

Nu beginnen zelfs de gratis Supercharging-kilometers blijkbaar een beetje te duur te worden voor Tesla.

Bronnen die bekend zijn met de zaak vertelden Electrek dat Tesla alleen al in het afgelopen kwartaal meer dan 23 miljoen dollar heeft uitgegeven aan gratis Supercharging-kilometers.

Het is aanleiding voor de Tesla om nog meer wijzigingen aan te brengen in het verwijzingsprogramma.

Volgens een bron is Tesla van plan om verwijzingslinks, die eigenaren vaak spammen op sociale media (of blogs 😉) een halt toe te roepen, en in plaats daarvan toe wil naar een app-gebaseerde referral programma om persoonlijke verwijzingen te bevorderen.

De plannen zijn nog niet helemaal duidelijk, maar Tesla is van plan om zijn mobiele app te updaten om meer functies te bieden voor niet-Tesla-eigenaren.

Het gaat testritten faciliteren en huidige eigenaren kunnen hun account koppelen aan de app van de nieuwe gebruiker om testritten te geven, als die nieuwe gebruikers uiteindelijk een Tesla bestellen, zal de huidige eigenaar worden beloond.