Tesla heeft eindelijk de lang verwachte Full Self Driving V9 Beta gereleased, voor zover bekend alleen in de Verenigde Staten en alleen naar deelnemers van het early access programma. Op basis van de laatste informatie die Tesla heeft vrijgegeven, bestaat het programma uit ongeveer 2.000 Tesla-eigenaren en de meerderheid zijn Tesla-werknemers.

Toch geeft de update een goed beeld van wat er hopelijk binnenkort naar onze Tesla’s gereleased wordt. De eerste ervaringen en beelden vindt je onder aan in deze post.

Het zat er al een tijdje aan te komen, maar toen Elon Musk daadwerkelijk een datum op de release zette, wisten we dat het er aan zat te komen en Tesla heeft zich hier aan gehouden.

9 juli is Tesla begonnen met het uitrollen van FSD Beta v9, een nieuwe software-update voor Tesla’s ‘feature complete’ versie van zijn self-driving softwarepakket.

De nieuwe versie maakt nu gebruik van Tesla Vision, een computervisiesysteem dat alleen vertrouwt op optische beelden en niet op metingen van de radarsensor die eerder een belangrijk onderdeel was van Tesla’s sensorsuite.

Elon Musk heeft de nieuwe update aangeprezen als “mind-blowing” en een belangrijke stap in de richting van Tesla’s FSD-pakket dat daadwerkelijk een volledig zelfrijdend systeem oplevert

Tesla gaat in de release notes niet in op veel details over de verbeteringen aan het rijsysteem. In plaats daarvan herhaald Tesla vooral belangrijke waarschuwingen met betrekking tot het gebruik van de functie:

“Full Self-Driving is in vroege beperkte toegang Beta en moet met extra voorzichtigheid worden gebruikt. Het kan de verkeerde dingen doen op het slechtste moment, dus je moet altijd je handen aan het stuur houden en extra aandacht besteden op de weg. Word niet zelfgenoegzaam. Wanneer Volledig automatisch rijden is ingeschakeld, verandert uw voertuig van rijstrook buiten de snelweg, selecteert hij afslagen om uw navigatieroute te volgen, navigeert u om andere voertuigen en objecten heen en maakt u bochten naar links en rechts. Gebruik Full Self-Driving in beperkte Beta alleen als u voortdurend op de weg let en bereid bent onmiddellijk in te grijpen, vooral in blinde bochten, bij het oversteken van kruispunten en in smalle rijsituaties.”

Release notes

De release notes bevatten ook enkele opmerkingen over “driving visualization improvements” – wat Elon Musk onlangs “mind of car” view noemde.

Tesla schrijft in de release-notes over de nieuwe rijvisualisatie zoals die van toepassing is op Model S en Model X, die zijn uitgerust met een scherm in het instrumentencluster:

“De rijvisualisatie is verbeterd om Full Self-Driving mogelijkheden beter te ondersteunen. Wanneer Full Self-Driving is ingeschakeld, toont het instrumentenpaneel een uitgebreide visualisatie om extra omgevingsinformatie te tonen. De apps aan de linker- en rechterkant van het instrumentenpaneel worden tijdelijk afgezet en de rijsnelheid, Autopilot-beschikbaarheid, Autopilot ingestelde snelheid en gedetecteerde snelheidslimiet verplaatsen zich naar de onderkant van het instrumentenpaneel.”

Release notes

De verandering is niet zo drastisch voor Model 3- en Model Y-voertuigen, die geen apart instrumentenpaneel hebben en in plaats daarvan wordt de hierboven genoemde informatie weergegeven op het middelste scherm.

De feitelijke weergave van de visualisaties is echter verbeterd voor alle voertuigen, inclusief Model 3 en Model Y.

Video’s