Tesla heeft een lange verklaring vrijgegeven over de achtergrond van de demonstratie die eerder deze maand bij de stand op de Shanghai Motor Show plaat vond. Er zit meer achter dit verhaal dan je op het eerste gezicht zou denken.

Eerder deze maand berichtten we over files van Tesla’s op Chinees snelwegen nadat een Tesla-eigenaar protesteerde bij een stand van de automaker op de autoshow van Shanghai. Ze sprong op een demonstratieauto om te beweren dat Tesla’s “remmen niet werken”.

De eigenaresse werd uiteindelijk uit de stand gesleurd en in “politiebewaring” genomen, maar niet voordat de gebeurtenis werd gefilmd en op sociale media werd geplaatst.

Tesla plaatste uiteindelijk een reactie op de gebeurtenis op zijn Chinese sociale media, die later trending werd omdat het volgens Chinese media door het publiek als “verwaand” werd ervaren. Het bedrijf verontschuldigde zich voor de manier waarop het de situatie had aangepakt.

Nu komen er meer details naar buiten over wat tot dit incident heeft geleid en krijgen we een beter idee waarom Tesla zo kortaf was met deze demonstrant.

Vorige week kwamen we meer te weten over het ongeval dat ertoe leidde dat de demonstrant, mevrouw Zhang, beweerde dat Tesla’s remmen niet werken, toen Tesla daadwerkelijk de datalogs vrijgaf van de Model 3 die betrokken was bij het ongeval. Dat is een ongekende zet voor Tesla, dat anders zeer beschermend is over deze gegevens.

De automaker beweerde dat de bestuurder, de vader van mevrouw Zhang, de rem niet krachtig genoeg heeft ingetrapt om het ongeval te voorkomen, en het voertuig presteerde zoals bedoeld. De automatische noodremmen werden zelfs geactiveerd om de kracht van de crash te verminderen.

Vandaag plaatste Tesla op zijn Weibo-account een gedetailleerd verslag van alle interacties tussen Tesla en deze demonstrant, waaronder verschillende vreemde interacties die vooraf gingen aan het protest op de Shanghai Motor Show.

Tesla zei dat mevrouw Zhang altijd geweigerd heeft analyse door derden te laten doen op de gegevens van het voertuig, en ongeveer twee weken na het ongeval, bracht ze de auto naar Tesla’s lokale winkel om te protesteren:

“Op 6 maart heeft mevrouw Zhang nogmaals verklaard dat ze elke vorm van testen van het voertuig zou weigeren, en verzocht ze om het voertuig terug te geven en compensatie te krijgen voor mentale schade, medische kosten, en verloren inkomsten. In de Tesla-winkel werd een spandoek met de tekst “Brake Failure” op de carrosserie van de auto geplaatst, en werd de aandacht getrokken door middel van het optrekken van spandoeken en het gebruik van luidsprekers om het negatieve commentaar op Tesla te verspreiden, waardoor de normale bedrijfsgang van de winkel werd verstoord. Tesla medewerkers hebben meerdere malen aangeboden om de inspectiekosten door de derde partij te betalen, maar mevrouw Zhang heeft dit altijd geweigerd.

Tesla deelde foto’s van het incident in het rapport:

In het rapport zegt het bedrijf dat het na dat protest een bemiddelingsbijeenkomst heeft gehad met mevrouw Zhang en de autoriteiten, waar Tesla beweert dat ze instemde met een beoordeling door een derde partij, maar hier kort daarna op terugkwam.

Vanaf dit moment neemt het verhaal een rare wending.

Ze bracht opnieuw haar auto terug naar de lokale Tesla winkel om te protesteren. Vervolgens ging ze niet meer protesteren bij Tesla-winkels, maar nam ze haar auto mee naar de Zhengzhou Dahe Auto Show en huurde ze zelfs modellen in om naast de auto te staan:

Volgens Tesla heeft ze nog een paar van deze stunts gedaan, voordat het incident op de Shanghai Motor Show meer bekendheid kreeg.

Chinese media meldden dat ze na het evenement vijf dagen door de politie is vastgehouden.

Tesla zegt dat het sinds de arrestatie tot nu toe niet meer met haar heeft gecommuniceerd, en het bedrijf deelde de sms die het van haar ontving:

“Ik ben net terug. Ik moet me aanpassen. Ik hoop dat je een houding kunt tonen die het probleem echt oplost. Als je deze houding hebt, zullen we communiceren.”

Mevrouw Zhang

De automaker zegt dat het nog steeds op zoek is naar “face-to-face” contact om de situatie op te lossen.