Tesla heeft meer details vrijgegeven over de fatale crash in Texas waar de afgelopen week veel over te horen was.

Hoewel Tesla meer informatie heeft vrijgegeven na een onderzoek met de lokale autoriteiten, zijn er nog steeds veel vragen onbeantwoord.

Op 17 april vond een vreemd en tragisch ongeval plaats met een Tesla in Spring Texas, vlakbij Houston.

Een Tesla Model S miste een bocht, raakte een boom en vloog in brand. Daarbij kwamen de twee inzittenden om het leven, de eigenaar van de Model S, een lokale arts, en zijn vriend.

Het ongeval haalde wereldwijd het nieuws en het werd gemeld als een “bestuurderloze Tesla crash” omdat de politie zei dat ze geloven dat niemand het voertuig bestuurde.

Die verklaring was naar verluidt gebaseerd op de lichamen die werden gevonden in de passagiersstoel voor en op de achterbank, evenals een opmerking van een familielid.

CEO Elon Musk gaf al snel het commentaar dat uit gegevens bleek dat Autopilot niet was ingeschakeld en ook niet kon zijn ingeschakeld op de weg waar het ongeluk gebeurde en uitte kritiek naar de media voor het suggereren dat dit wel het geval zou kunnen zijn geweest.

De NTSB en NHTSA (lokale autoriteiten) hebben beide een onderzoek ingesteld naar het ongeval.

Nu komt Tesla met commentaar in meer detail dan Musk’s korte tweet van vorige week.

Tijdens een conference call over Tesla’s Q1 2021 kwartaal-resultaten, gaf Lars Moravy, Tesla’s Vice President of Vehicle Engineering, commentaar:

We hebben de afgelopen week samen met de autoriteiten een onderzoek gedaan om te begrijpen wat er bij deze specifieke crash is gebeurd en wat we daarvan hebben geleerd is dat Autosteer niet werd en kon inschakelen op de wegomstandigheden, zoals het was ontworpen en dat de adaptieve cruise control alleen kon worden ingeschakeld wanneer de bestuurder in de riem zat en boven de 5 mph reed, en de Tesla versnelde slechts tot 30 mph binnen de afstand voor de auto crash.

De adaptieve cruise control van de auto vertraagde en kwam tot stilstand nadat de veiligheidsgordel van de bestuurder was losgemaakt. Tijdens verder onderzoek naar het ongeval met de NTSB en de lokale politie constateerde wij ook dat het stuurwiel inderdaad was vervormd wat leidt tot de waarschijnlijkheid dat iemand in de bestuurdersstoel zat. Alle veiligheidsgordels na het ongeluk waren los.

Tesla’s Vice President of Vehicle Engineering

De Tesla Vice President of Vehicle Engineering bevestigde ook dat Tesla de SD-kaart met meer gegevens of video van de crash, niet heeft kunnen achterhalen.

Het onderzoek door de autoriteiten is nog gaande.