De rechtbank in Noorwegen heeft Tesla schuldig bevonden aan het afknijpen van de laadsnelheid en de accucapaciteit via een software-update.

Als Tesla niet in beroep gaat, zal het dik 13.000 euro moeten betalen aan elk van de duizenden getroffen Tesla eigenaren in het land. De compensatie zou nog aanzienlijker kunnen zijn, aangezien er vergelijkbare juridische procedures in andere landen op komst zijn.

In 2019 rapporteerde Electrek over verschillende meldingen van Tesla-eigenaren die een aanzienlijke dalingen in bereik waargenomen hebben van 32 tot 48 kilometer na een software-update.

Alleen Model S- en Model X-voertuigen met 85 kWh-batterijpakketten, die in 2016 uit productie zijn genomen, leken op dat moment te zijn beïnvloed.

De meeste eigenaren zagen de daling van het bereik na het updaten naar Tesla’s 2019.16.1 en .2 software-versies.

Tesla-eigenaar David Rasmussen behoorde tot de getroffenen. Destijds vertelde hij aan Electrek:

Mijn 2014 Model S 85 kreeg tot 13 mei een geschatte bereik van 397 kilometer. Na de update, bleef het dalen tot nu 349 kilometer. Dit is een daling van 11% in 5 weken.

David Rasmussen – Electrek

Bovenop het verlies in actieradius, is de laadsnelheid bij Supercharger stations ook verminderd. Getroffen eigenaren zien veel langzamere laadsessies.

Tesla liet Electrek weten dat het doel van de update is om “de batterij te beschermen en de levensduur van de batterij te verbeteren”, en dat het slechts bij “een klein percentage van de eigenaren” tot een verlies in actieradius heeft geleid.

Dit zorgde voor veel verwarring onder de eigenaren die getroffen werden door de update en die meer details wilden over de plotselinge noodzaak om de accu te “beschermen”.

Het leidde tot een reeks rechtszaken in verschillende landen voor Tesla om de getroffen eigenaren te compenseren.

Een van die rechtszaken werd aangespannen in Noorwegen, en de rechtbank heeft daar nu uitspraak gedaan – met de bevinding dat Tesla met de update inderdaad de laadsnelheid verminderde.

Volgens het Noorse Nettavisen heeft Tesla niet gereageerd op de rechtszaak en kregen de 30 eigenaren achter de zaak automatisch elk 136.000 kronen (~13.342 EUR) toegewezen als schadevergoeding. Tesla heeft nog een paar weken om in beroep te gaan tegen de uitspraak.

Alleen al in Noorwegen zouden mogelijk meer dan 10.000 Tesla-eigenaren door de update zijn getroffen, waardoor de schadevergoeding voor de autofabrikant behoorlijk prijzig zou kunnen zijn, maar nog belangrijker, het zou ook de toon kunnen zetten voor verschillende andere soortgelijke rechtszaken, waaronder een in de VS. Vergelijkbare voorbereidingen voor rechtszaken in Nederland is mij niet bekend.

Laat in de reacties weten of jij ook geraakt bent door deze software updates!