Tesla heeft meer dan 10.000 auto’s die uit de Fremont Factory kwamen in een “containment hold” en kan ze niet aan klanten leveren. Het gaat waarschijnlijk leiden tot een logistieke nachtmerrie aan het einde van dit kwartaal.

Doordat Tesla eigenaar is van zijn gehele distributienetwerk en niet verkoopt aan andere dealers, is de automaker bekend met uitdagende periodes aan het einde van het kwartaal waarbij Tesla probeert om zo veel voertuigen aan klanten te leveren uit de fabriek om de voorraad laag te houden.

Het leidt tot vrij intense einde-van-kwartaal sprints, Maar deze eindsprints leken de afgelopen twee kwartalen te zijn gestabiliseerd.

Nu verwachten Tesla-medewerkers opnieuw een hectisch einde van het kwartaal, deze keer te wijten aan een probleem met de toeleveringsketen.

Bronnen die bekend zijn met de zaak vertelden Electrek dat Tesla een probleem heeft in de Fremont Factory, waardoor Model 3 en Model Y voertuigen uit de assemblagelijn komen met een “containment hold,” wat betekent dat ze niet kunnen worden geleverd.

Tesla maakt de reden voor de containment hold niet openbaar, maar bronnen vertelden Electrek dat er een onbekend onderdeel ontbreekt.

CEO Elon Musk zei vorige maand dat Tesla aanzienlijke problemen had met de toeleveringsketen.

Het probleem is klein genoeg dat het door het serviceteam kan worden opgelost, maar het probleem is het volume en de vertraagde leveringen.

Geschat wordt dat tussen de 10.000 en 20.000 voertuigen worden beïnvloed door de “containment hold”.

Dat aantal kan nog oplopen, want er waren gisteren nog geen oplossingen bekend, noch een tijdlijn voor een oplossing.

Tesla verplaatst de voertuigen nog steeds naar aflevercentra omdat de reparatie niet in de fabriek hoeft te worden uitgevoerd, en de autofabrikant kan niet zoveel voertuigen in de fabriek houden.

Desalniettemin wordt verwacht dat het een logistieke nachtmerrie zal worden voor Tesla’s service- en leveringsteams, die veel meer werk zullen hebben zodra de oplossing beschikbaar is.